Training

Een normale training verloopt als volgt:

1: Opwarming
We beginnen met joggen. De afstand is afhankelijk naargelang het weer en de intentie van de training zelf. Na het lopen worden de spieren gestretcht om blessures tijdens het trainen tot een minimum te herleiden. Geleidelijk aan gaan deze over in krachtoefeningen zoals pompen, sit-ups,... en creatieve, zware, oefeningen uitgedokterd door onze Coach. Hierna wordt een kleine pauze ingelast om de touwtrekschoenen aan te trekken.
2: Training
Het echte werk begint pas aan het touw zelf waar de tactiek aangeleerd en verbeterd wordt. Hiervoor gebruiken we toestellen zoals de lift, de trappen en het wiel. elk toestel heeft zijn eigenschappen om op kracht, conditie of techniek te werken. Het trekken vindt meestal plaats in een plastic kap, zo kan er ook bij regenweer getraind worden. De Lift is een soort van katrol systeem waarbij een waterbak naar boven moet getrokken worden. Dit doen we dan enkele keren kort na elkaar waarna er gewisseld wordt van ploeg. De ene ploeg rust uit wanneer de andere de lift enkele malen omhoog trekken. De trappen zijn speciaal ontworpen om de techniek goed onder de knie te krijgen. In een baan van Dolomiet worden latjes, telkens 15 cm van elkaar, bevestigd. Elke stap moet je een latje verder stappen. Zo krijg je het automatisme snel en eenvoudig aangeleerd!

De dolomietbaan met de "trapjes"

De zandbaan
Het wiel is bedoeld als "keerpunt". Achter het wiel wordt het trektouw gehongen. Aan beide zijden van het touw nemen 2 even sterke ploegen plaats. zo kunnen we beide elkaar goed in het oog houden tijdens het trekken. En leren we uit onze fouten. De techniek bestaat er in tijdens een moment van onoplettenheid bij het andere team, aan te vallen!
Vele mensen vergeten weleens dat er bij touwtrekken véél techniek en inzicht komt kijken !
Techniek is nochtans héél belangrijk voor je lichaam. Wanneer je immers van je rug en je benen één rechte lijn maakt spaar je de rug. Deze mag zeker niet belast worden. De druk/spanning moet op de bovenbeen spieren terecht komen. Zo kun je het meeste kracht zetten, zonder je rug te belasten.
Touwtrekken is immers een uithoudingssport, ook al duurt een wedstrijd gemiddeld slechts 1 a 2 minuten... Het vergt enorm veel van je uithouding. 2 minuten lang al je spieren in je lichaam 100% gespannen houden! Wanneer je tot de Top wilt behoren moet je toch al vlug 5 minuten kunnen "hangen" aan het touw. De échte Toppers (Europees Kampioen) durven zelfs 15 minuten te blijven hangen (finale tijdens EK duurde bijna 20 min / trek!) ! Hierbij is het zeker belangrijk om je rug en lichaam in een comfortabele stabiele positie te brengen zodat je deze inspanning volhoudt. Op training wordt er door onze Trainer, Jef, dan ook constant op gelet dat je houding Pikko Bello is! Eerst de juiste houding & techniek , Kracht komt later!

Dit touwtrekstel wordt gebruikt voor de individuele training. Afhankelijk van je gewicht en kracht wordt bepaald hoeveel kg je omhoog moet trekken. Een goede touwtrekker moet 120 % van zijn gewicht omhoog kunnen trekken. Onze plastic kap [handig bij regenweer ;-) ] met daarvoor de grote lift. Hier hangen drie verschillende gewichten aan, die naargelang het aantal trekkers, hun gewicht en hun kracht...kan aangekoppeld worden.
3: Aftrainen
Om stramme spieren en/of blessures te voorkomen wordt er na de training voldoende gestretcht. Na de training wordt er steeds nog een hele poos na gepraat, nog iets gedronken......
En bij de jongere onder ons, wordt er natuurlijk ook afgesproken waar ze 's avonds met zen allen naartoe trekken. De Mertensmannen, dat is één échte grote vrienden kring !

Ook zin gekregen om ons team te versterken? Kom gerust eens een kijkje nemen tijdens onze trainingen!!!
Jonge of meisje, man of vrouw, iedereen is welkom

Wanneer: Wij trainen elke zaterdag van 18.00 u tot 20.00 u
Waar: Loenhoutseweg 50
2320 Hoogstraten
Wat meenemen: Stevige bottinnen en een paar sportschoenen
Kostprijs: Gratis!!!
Contact: Voorzitter: Luc Mertens: 0479/94.72.47
Trainer: Jef Sprangers: 0473.73.60.84